Palautteen antaminen työyhteisössä – 8 vinkkiä rakentavan palautteen vastaanottamiseen

8 vinkkiä rakentavan palautteen vastaanottamiseen

Hyvään johtajuuteen kuuluu taito antaa, pyytää ja vastaanottaa palautetta. Siinä, jos missä on mahdollista nähdä ja kohdata toinen ihminen. Parhaimmillaan se on myös itsensä näkemistä toisen silmin.

Tommy Hellsten kertoo Kauppalehden Töissä tänään -artikkelissa, ettei toista ihmistä voi johtaa, ellei häntä näe. Toisen näkeminen vaatii puolestaan oman itsen näkemistä. Hyvän johtamisen ytimessä on Hellstenin mukaan myös kyky kohdata toinen ihminen. Se on taito, jota voi kehittää ja jota tullaan tulevaisuudessa varmasti tarvitsemaan yhä enemmän.

Yksi tapa kehittää rakentavan palautteen vastaanottamista on yrittää vaalia mielekkyyden tunnetta itse tilanteessa. Kyllä, luit oikein.

Mikä palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa on sitten vaikeaa?

Johdon ja esihenkilöiden työnohjaajana keskustelen usein ohjattavieni kanssa rakentavasta palautteesta, jota he ovat saaneet. Tilanteet ovat saattaneet jäädä kaihertamaan mieltä ja toisinaan palaute on saattanut tuntua epäoikeudenmukaiseltakin. Palautteen, varsinkin rakentavan palautteen vastaanottaminen on tärkeä työssä oppimisen ja kehittymisen väline myös johtamistyöläiselle.

Yksi tapa kehittää rakentavan palautteen vastaanottamista on yrittää vaalia mielekkyyden tunnetta itse tilanteessa. Kyllä, luit oikein. Jos mielekkyyden tunne vastaanottaa korjaavaa palautetta katoaa, saattaa myös motivaatiosi harjoitella kadota. Pikkuhiljaa huomaat, ettet enää edistäkään palautekulttuuria omasta roolistasi käsin ja alat vältellä palautetilanteita. Rakentavan palautteen vastaanottamisesta voi tulla mielekkäämpää, kun löydät mikä palautteessa ja itse tilanteessa tuntuu kaikesta huolimatta mielekkäältä ja miksi siinä on järkeä.

Todennäköisesti palautteen antajaa harmittaa jokin asia ja hän haluaa sinun ottavan hänen asiansa todesta. Voitko ihan ensiksi ajatella, että sinä et ole epäonnistunut tai että palautteen antaja ei ole jo lähtökohtaisesti väärässä? Kokeile sen sijaan olisiko hyödyllisempää ajatella, että

  • palaute on positiivinen signaali luottamuksesta sinua kohtaan?
  • palautteen avulla pystyt korjaamaan asian ja saamaan näkyvää parannusta aikaan?
  • palaute auttaa sinua henkilökohtaisesti?
  • palautteen avulla näet jotakin sellaista itsestäsi, jota et ole aiemmin pystynyt näkemään?
  • palaute palvelee tulevaisuuttasi?
  • palaute on antajansa henkilökohtainen käsitys ja arvio asiasta?
  • palaute ei ennen kaikkea ole totuus?

 

Ajattelen, että palautekulttuurin yksi voimakkaimpia edistäjiä on johtamistyötä tekevän taito ottaa vastaan rakentavaa palautetta. Hyvin vastaanotettu rakentava palaute vahvistaa ja voimistaa työyhteisöä ja lisää psykologisen turvallisuuden tunnetta. Samalla toimit esimerkkinä inhimillisestä ja arvostavasta tavasta kohdata muita.

Kokeile ottaa rakentava palaute vastaan näillä 8 askeleella:

  1. Suostu ottamaan palaute vastaan. Viesti, että toisen palautteella on sinulle merkitystä.
  2. On ihan ok, että sinussa herää tunteita. Ota nekin rauhassa vastaan.
  3. Pyydä lupaa kysyä tarkentavia kysymyksiä, jotta saat käsityksen mistä toinen puhuu. Kertaa kuulemasi, jotta voit varmistaa ymmärtäneesi oikein.
  4. Kiitä palautteesta ja luottamuksesta. Siitä, että toinen tuli luoksesi puhumaan asiasta.
  5. Kysy miten johdettavasi toivoisi toimittavan jatkossa. Sovi uusista käytännöistä.
  6. Varmista, että asia on käsitelty loppuun. Jos keskustelu ei ole enää hedelmällistä, rajaa keskustelunne tällä kertaa tähän ja sovi uusi aika, jolloin jatkatte.
  7. Jos tarpeen, anna mielen ja kehon rauhoittua ennen kuin jatkat päivän töitä. Muista kiittää myös itseäsi!
  8. Palaa päivän päätteeksi tai nukutun yön jälkeen tilanteeseen. Miltä sinusta tuntuu nyt, kun olet saanut hiukan etäisyyttä tilanteeseen? Missä koit onnistuvasi? Mitä sinun kannattaa tehdä seuraavalla kerralla toisin? Mitä hyvää seuraa, kun hoidat nämä tilanteet erityisen hyvin?

Sinä, jolle johtajuus on leipätyö – ei haittaa olla opintiellä palautteen vastaanottamisen suhteen. Meistä useimmat ovat.

Ihmisten johtaminen on koko ajan täynnä mahdollisuuksia oppia itsestä ja muista. Oppiminen ja harjoittelu liittyvät tiukasti toisiinsa. Harjoitus tekee mestareita ja mestarit harjoittelevat jatkuvasti. Yksi hyvä harjoittelun paikka työarjen lisäksi on työnohjaus. Mutta siitä ja sen käyttömahdollisuuksista lisää ensi kerralla.